El Far de Calella vist per un ‘dron’

El dron amb què s'han gravat les imatges del Far de Calella, per a dronplus. Foto: Jordi Verdura

Els ‘drones‘, o vehicles aeris tripulats des d’un control remot, comencen a traspassar l’àmbit militar [espionatge] per situar-se en l’esfera civil. Amb multitud d’aplicacions que faciliten molt la feina, per la reducció de costos i també dels riscos laborals. Imagineu-vos un incendi de grans dimensions en un àrea de difícil accés per als helicòpters. Els ‘drones’, gràcies a les seves càmeres, poden captar imatges impossibles de gran ajuda en les tasques d’extinció. N’és només un exemple de la seva utilitat en l’àmbit civil, que s’extenen també a feines de rescat de persones, de salvament marítim o de màrqueting.

Aquests dies, un d’aquests aparells ha sobrevolat el Far de Calella. El control de Carlos Palomares, un barceloní resident a Euskadi, ha donat aquest resultat.

Així s’ha fet el vídeo. N’hem parlat amb Carlos Palomares, de Droneplus!

Perquè et vas fixar en el Far de Calella?
El Far és un dels llocs més emblemàtics de Calella. Des d’allà, tens una perspectiva diferent, de la ciutat, la platja i el mar. He volgut fer-la visible.

Què has volgut transmetre amb les teves imatges?
Les imatges volen potenciar l’experiència que es té del paisatge, des d’un punt elevat. El Far ha estat el punt de partida per tenir una altra visió de Calella.

Quina ubicació has triat?
El petit camí que va del Far al càmping. És el lloc idoni, i que tria la gent per fer-ne la típica fotografia. Un punt obert, però alhora poc visible. Per defecte, sempre trio una ubicació que permeti una bona connectivitat amb l’equip i que eviti que l’operador surti als plànols. No és fàcil. La valoració sempre la faig a priori i examinant bé l’entorn per poder maniobrar l’aparell de la millor manera.

I com visiones les imatges que el ‘dron’ està capturant?
El dron va equipat amb una càmera que grava el vol a la vegada que transmet en directe les imatges que capta. Les trasllada a un receptor i una pantalla que és a terra i que jo veig. El control del dron es fa, habitualment, amb una emissora que permet un maneig en temps real. Tot i això, també es podria utilizar un vol programat, definit amb anterioritat i en què jo no intervinc. La controladora de vol i un GPS guien l’aparell sense la necessitat de cap persona.

Has fet servir geolocalització?
Les seqüències del Far les he fet amb un control directe de l’equip. En la navegació sí que he tingut el suport d’un GPS, que m’ha permés un major detall en el control. Els treballs programats són poc flexibles i s’utilitzen més per a feines més tècniques.

En Carlos Palomares, de dronplus, preparant el dron abans d'un vol. Foto: Jordi Verdura

 

I vist el treball, quina utilitat se li pot donar?
Aquest tipus d’imatges destaquen. Aquesta característica les fa idònies com un element de màrqueting. Una forma diferent i atractiva de veure Calella, des del Far.

Fins ara, hem associat els ‘drones’ a avions de combat invisibles i no tripulats
Un dron és una plataforma aèria pilotada de manera remota i que pot portar una certa quantitat de càrrega. Es tracta de l’aplicació civil de la tecnologia d’origen clarament militar. Els seus camps d’aplicació són immensos: des de l’audiovisual aeri fins a tot tipus de treballs tècnics [topografia, fotogrametria, agricultura de precisió, vigilància, inspecció remota]. Cadascuna, adaptada en funció de l’equip i els seus sensors.

I, quina feina pot fer un ‘dron’, que fins ara fan els humans?
Els avantatges que ofereix aquesta eina són molts i el seu potencial encara està per explotar. Pot substituir, per exemple, l’ús d’helicòpters per visionar les àrees que s’estan cremant en l’extinció d’incendis. Minimitza els riscos laborals i alhora també els costos econòmics. Alternatives als drons? A vegades, grues molt pesades o algun altre mitjà d’elevació. Són cars i necessiten la intervenció humana.

A més, s’ofereix qualitat, estabilitat i una bona aproximació
És una tecnologia que té anys de recorregut fora de l’àmbit civil. Per tant, amb una base sòlida que té molt recorregut per endavant. Per exemple, les controladores de vol integren sistemes de mesura inercials que permeten el dron seguir les indicacions del pilot, en base a uns paràmetres [velocitats i acceleracions XY] i les condicions de l’entorn [força del vent]. Un altre exemple serien els sistemes d’estabilització integrats a la càmera, que minimitzen els moviments propis del vol. La imatge és d’alta qualitat. Fins fa poc, només era exclusiva dels helicòpters.

Share

Deixa un comentari

Your email address will not be published. Please enter your name, email and a comment.